Zabawy w podróży - Karolina Mucha - ebook
PROMOCJA

Zabawy w podróży ebook

Karolina Mucha

0,0
29,00 zł
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: 39,00 zł

lub
-50%
Zbieraj punkty w Klubie Mola Książkowego i kupuj ebooki, audiobooki oraz książki papierowe do 50% taniej.
Dowiedz się więcej.
Opis

Zabawy w podróż" to e-book, który zawiera:


📚 50 zabaw w podróż samochodem, pociągiem, autokarem, samolotem,

📚 150 stron rozwijających i rozśmieszających gier w podróży

📚 500 przykładów i inspiracji.

 

Dzięki "Zabawom w podróży" rodzinne podróże i szkolne wycieczki długo wspominane z uśmiechem i radością.

Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi lub dowolnej aplikacji obsługującej format:

EPUB
MOBI
PDF

Liczba stron: 77

Oceny
0,0
0
0
0
0
0
Więcej informacji
Więcej informacji
Legimi nie weryfikuje, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy nabyli lub czytali/słuchali daną pozycję, ale usuwa fałszywe opinie, jeśli je wykryje.



K A R O L I N A M U C H A

ZABAWY

W PODRÓŻY

„Posiadanie dzieci jest powodem do podróżowania, nigdy powodem do zatrzymania się.”

Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane

rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.

Wykonanie

kopii

metodą

kserograficzną,

fotograficzną, a także kopiowanie ebooka na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym

powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.

Autorka dołożyła wszelkich starań, by zawarte informacje były kompletne i rzetelne.

ISBN 978-83-967953-0-4

Czy warto podróżować z dzieckiem?

W czasie podróży jesteśmy w pełni skupieni na

sobie – przestajemy się skupiać na problemach i

obowiązkach domowych i zawodowych. Mamy

więc czas na obserwację, pielęgnację i zabawę z

naszą pociechą,

Tworzymy historię naszej rodziny – te

wspomnienia, zdjęcia, filmy są zasobem do

którego możemy sięgnąć w każdej chwili.

Wspólnie zrobione rzeczy i spędzony czas

prawdziwie nas integruje,

Rozwijamy ciekawość świata u dziecka, jego

otwartość i tolerancję na innych ludzi, ich wygląd, kulturę i zachowania,

Dziecko widzi, jak ważna jest nauka języków obcych. W podróży zagranicznej nie sposób

poradzić sobie bez rozmawiania po angielsku czy innym języku,

Możemy przekazać i rozwinąć wspólne pasje.

Jeśli żeglujemy po morzu czy choćby Mazurach,

nasze dziecko chłonie ten świat, który mu

pokazujemy,

Dziecko ma wpływ na podejmowane podczas

podróży decyzje. Ma satysfakcję, że jego głos jest istotny co z pewnością buduje poczucie wartości,

Rozwija swoje smaki i gusta kulinarne – dzieci podróżujące z rodzicami do innych krajów dużo

łatwiej oswajają się z innymi smakami,

Dzieci zyskują świadomość przyrody i ekologii.

W podróży jest szansa zobaczyć z bliska

prawdziwe zwierzęta i rośliny, które dziecko zna tylko z książeczek. Prawdziwy słoń metr za

oknem samochodu albo sarna na łące znacznie

bardziej działa na wyobraźnię dziecka od

czytanki,

Dzieci lubią przygody i wyzwania o co w podróży

nie jest trudno,

Dzieci i my rozwijamy swoją wiedzę

geograficzną i historyczną oraz poznajemy inne

kultury.

Rodzice, róbmy rzeczy, które sprawiają nam

radość, a dzieci staną się naszymi kompanami. To wasz wspólny czas i jego jakość jest ważna, a nie tylko miejsce i to gdzie spędzacie razem czas.

Obawiacie się jak dzieci zniosą długą podróż samochodem, lot samolotem, czy nie zachorują, nie pozwolą Wam korzystać pełną piersią z urlopu, wypocząć na wakacjach. Czas pozbyć się tych ograniczeń!

Praktyczne wskazówki, jak zaplanować wyjazd: Zastanówcie się nad potrzebami swoich dzieci -

od ich wieku i charakteru zależy: co powinniście spakować, jaki obrać cel podróży, rodzaj

rozrywki na miejscu, zorganizowanie czasu na poszczególne atrakcje.

Zakup ubezpieczenia - przezorny zawsze

ubezpieczony, zwłaszcza gdy podróżujecie z

małymi dziećmi, warto przygotować się na

każdą ewentualność.

Zawiadomcie bank - w wielu przypadkach, jeśli

zamierzacie po przekroczeniu granicy wypłacać

pieniądze z bankomatu, konieczne jest

powiadomienie banku o podróży. W innym

razie, może się zdarzyć, że niespodziewanie karta zostanie zablokowana do czasu aż uda Wam się dodzwonić na infolinię i wytłumaczyć

sytuację. Lepiej chyba uniknąć tego stresu?

Przygotujcie dokumenty - skoro przesądzają o możliwości podróży, warto zadbać o nie

wcześniej – sprawdźcie dokładnie ważność

paszportów, dowodów osobistych, czy w miejscu

docelowym wymagana jest wiza (w jaki sposób ją otrzymać) i na jak długo jej potrzebujecie.

Mądrze zapakujcie bagaże - łatwo powiedzieć, trudniej zrobić – ale tak naprawdę wystarczy dokładnie przemyśleć Wasze potrzeby: ubiór,

buty, mała apteczka, mapy, przewodniki.

Zainteresujcie dziecko podróżą - pozwólcie mu się włączyć w przygotowania! W końcu to

Wasza wspólna podróż, a liczą się nawet tak drobne gesty jak przygotowanie do drogi

ulubionej zabawki, rozmowa o tym gdzie

jedziecie, co będzie tam robić, co smacznego zjecie na miejscu. Pokażcie zdjęcia – obudźcie ciekawość i wyobraźcie sobie tę radość, gdy kolejnego dnia dziecko to zobaczy.

Zarezerwujcie noclegi - podróżując całą rodziną nie chcecie ryzykować, że na miejscu nie

znajdziecie nic odpowiedniego.

Wizyta u lekarza - zwłaszcza gdy wybieracie się

w

bardziej

egzotyczne

regiony,

warto

skonsultować się wcześniej z lekarzem,

sprawdzić czy macie wykonane potrzebne

szczepienia.

Wielogodzinna podróż z dziećmi to spore wyzwanie dla rodziców. Wiele pomysłów przedstawionych poniżej - na proste zabawy, ćwiczenia i gry dla dzieci ułatwią Wam rodzinne podróżowanie!

1. WOLAŁBYŚ

Zadaj dziecku dwa abstrakcyjne pytania i poproś, żeby podjęło decyzję, co by wolało. To gra, która pozwala naprawdę dobrze poznać swoje dziecko.

Zaskoczą

cię

odpowiedzi

starszaka

oraz

wyobraźnia młodszych smyków.

Wolisz próbować jeść lody, które ktoś rzuca ci prosto w buzię, czy spijać koktajl mleczny spływający ci z czubka głowy?

Wolisz żeby na pstryknięcie palcami znalazły się wszystkie twoje zguby, czy żeby w twojej sypialni nastał porządek?

Wolisz umieć latać przez godzinę w każdy

piątek czy być super silnym między siódmą a dziewiątą rano w poniedziałki?

Wolisz mieć włosy, które zmieniają kolor w zależności od nastroju, lub skórę, która zmienia kolor w zależności od temperatury?

Wolałbyś być szczęśliwy i biedny, czy smutny i

bogaty?

Wolałbyś nigdy więcej nie iść do toalety lub nigdy więcej nie musieć spać?

Wolałbyś biegać tak szybko, jak prędkość

światła, czy przechodzić przez ściany?

Wolałbyś móc latać czy być niewidzialnym?

Wolałbyś mieć włochaty pępek czy włochaty

nos?

Wolałbyś nie mieć do końca życia żadnych prac

domowych lub testów?

Wolałbyś być najinteligentniejszym dzieckiem w szkole, czy najpopularniejszym dzieckiem w szkole?

Wolisz jednorożca lub smoka jako zwierzaka?

Wolałbyś mieszkać w domku na drzewie czy w chatce w lesie?

Czy wolałbyś jeść tylko swoje ulubione jedzenie

do końca życia, czy nigdy więcej nie jeść ulubionego jedzeni?

Wolałbyś żyć przez miesiąc bez telefonu czy bez

komputera / laptop?

Wolałbyś raczej zjeść grillowanego konika

polnego czy gotowanego ślimaka?

Wolisz być super silny czy super szybki?

Wolałbyś nigdy więcej nie odrabiać pracy

domowej lub otrzymywać wynagrodzenie za

odrabianie pracy domowej?

Wolałbyś żyć bez telefonu lub konsoli do gier?

Wolałbyś mieć możliwość kontrolowania

swoich snów lub oglądania ich następnego

dnia?

Wolałbyś mieć możliwość przewijania czasu do

przodu czy zatrzymania czasu?

Czy wolałbyś mieć możliwość zmniejszenia

rzeczy do połowy ich rozmiaru lub uczynienia ich dwukrotnie większy?

Wolałbyś raczej zjeść spaghetti z łyżką czy pizzę z pałeczkami?

Czy wolałbyś nigdy nie oglądać YouTube’a lub nigdy więcej nie oglądać Netflix?

Wolałbyś wygrać złoty medal olimpijski czy

wygrać milion dolarów na loterii?

Wolałbyś być wyjątkowo wysoki czy wyjątkowo mały?

Czy wolałbyś móc czytać w myślach lub widzieć

jeden dzień w przyszłość?

Wolałbyś okłamywać swojego nauczyciela lub

rodziców?

Wolisz wskoczyć do kałuży Nutelli czy kałuży Jell-O?

Wolałbyś mieć skrzyp czy róg jednorożca?

Wolałbyś raczej nie mieć łokci czy kolan?

Wolałbyś mieć latający rower czy osobistego robota?

Wolałbyś nigdy więcej nie musieć brać

prysznica lub nigdy więcej nie musieć myć

zębów?

Wolałbyś żyć bez oglądania filmów lub bez

słuchania muzyki?

Wolisz podróżować w przeszłości czy w

przyszłości?

Wolałbyś mieć ręce zamiast stóp czy stopy

zamiast dłoni?

Wolałbyś raczej zatkać toaletę w swojej szkole

czy w domu znajomego?

Wolałbyś zostać uziemiony na tydzień, czy

zmywać naczynia przez tydzień?

Wolałbyś pierdzieć brokatem czy bekać

konfetti?

Czy wolałbyś wydawać pierdzenie za każdym

razem, gdy idziesz, czy pachnieć jak pierdnięcia za każdym razem, gdy ziewas?

Wolisz

przytulić

małego

niedźwiedzia

polarnego czy pandę?

Wybierasz kota lub psa?

Wolisz królika czy żyrafę?

Króliczek lub wiewiórka?

Czy wolałbyś zjeść brokuły czy zieloną fasolkę?

Zostać rybą lub ptakiem?

Pandą lub lwem?

Wolisz być jak Batman czy Spiderman

Gumowate robaki lub gumowate niedźwiedzie?

Piraci lub ninja?

Wolisz wyglądać jak Anna czy Elsa?

Wolałbyś zdobyć dobre oceny czy grać więcej?

Wolisz Minionki czyli pingwiny z Madagaskaru?

Co wybierasz: Mała Syrenka lub Mulan?

Avengers lub Liga Sprawiedliwości?

Hogwart lub Narnia?

Wolisz jabłka czy pomarańcze?

Co wolisz: park rozrywki czy park wodny?

Wolisz: nuggetsy z kurczaka czy hot-dogi?

Wolałbyś telefon komórkowy czy iPad?

Wolisz jeść ciasto czy ciasto?

Wybierasz lekcje pływania lub lekcje gry na pianinie?

Wolisz jeść z rodzicami czy dziadkami?

Wybierasz czytanie książek lub oglądanie

filmów?

Wolałbyś basen czy plażę?

Wolisz lody w rożku lub naczyniu?

Co wybierasz Disney+ albo Netflix?

Co wybrałbyś walkę na śnieżki czy sanki?

Kolejki górskie lub samochodziki zderzakowe?

Wolałbyś zamieszkać w domku na drzewie lub w

zamku?

Wolisz gorące czy zimne napoje?

Wolałbyś mieć gigantyczne dłonie jak Hulk czy małe stopy jak krasnolud?

Wolałbyś nosić pieluchy lub zmieniać pieluchy innej osoby?

Wolałbyś mieszkać pod wodą czy w kosmosie?

Czy wolałbyś zmienić się w psa lub kota na jeden dzień w tygodni?

Czy wolałbyś utknąć w windzie ze swoją

sympatią lub ulubioną gwiazd?

Czy wolałbyś skorzystać z brudnej i śmierdzącej

toalety publicznej lub takiej, w której są pająk?

Wolałbyś raczej zjeść cały słoik majonezu czy wypić szklankę octu?

Wolałbyś mieć oczy wielkości grochu czy

wielkości piłki tenisowej?

Wolałbyś nie zmieniać skarpet ani bielizny

przez miesiąc?

Wolałbyś raczej zjeść ciasteczka o smaku

kurczaka czy lody o smaku cebuli?

Wolałbyś mieć możliwość kontrolowania

pogody czy czytania w myślach ludzi?

2. DZIENNIK PODRÓŻY

Potrzebny jest notes lub zeszyt, kredki, flamastry albo długopisy by stworzyć dziecięcą księgę wspomnień z wyprawy. Najmłodsi podróżnicy mogą

tu opisać lub narysować swoje przygody, wkleić mapę, bilety lub pamiątki zebrane po drodze oraz papierowy sejf na skarby.

3. SŁUCHANIE AUDIOBOOKÓW

Po książki do słuchania dedykowane dzieciom warto sięgnąć, ponieważ:

1.pozwalają młodemu człowiekowi samodzielnie

wyobrazić sobie, jak wygląda usłyszana historia

– nie ma pomocy w postaci ilustracji,

2.ich

słuchanie

wzmacnia

kompetencje

poznawcze, m.in. związane z pamięcią

krótkotrwałą czy myśleniem przyczynowo-

skutkowym,

3.są nagrywane przez profesjonalnych aktorów, którzy w niezwykle żywiołowy sposób

przekazują opowieść, np. modulując głos tak, aby każda z postaci brzmiała inaczej,

4.ułatwiają dziecku zasypianie – rodzic może włączyć bajkę, a sam skupić się na byciu z dzieckiem,

5.mogą zająć dziecko np. podczas podróży

samochodem czy stanowić ciekawe tło do innej

zabawy.

Kilka polecanych pozycji:

"Opowiedz mi, dziadku, o Warsie i Sawie" - W

starych opowieściach kryje się magia, która z latami wcale nie blaknie. Dziś dzieci lubią skupiać się na “Gwiezdnych wojnach” i filmach Marvela, dobrze więc, że ich dziadkowie wciąż pamiętają starsze opowieści i mogą tchnąć w nie nowe życie.

Stasiowi wydaje się, że dziadek może tylko przynudzać, nie rozumie też, jak można chcieć słuchać historii, w której nie ma Dartha Vadera czy Spider-Mana. Szybko przekona się jednak, że nie tylko superbohaterom mogą przydarzać się wielkie przygody.

"Dzielny ołowiany żołnierzyk. Prawdziwa przyjaźń"

Kaja, dziewczynka z laską, i Śmig, trzynogi pies, poznali się zeszłego lata w schronisku, w którym wtedy mieszkał Śmig. Teraz Śmig mieszka z panem

Piotrem, sąsiadem Kai. Dziewczynka i pies widują się prawie codziennie.

"W 80 dni dookoła świata" to pełna zaskakujących przygód powieść podróżnicza, którą czyta się z wypiekami na twarzy. Angielski dżentelmen,

Fileas Fogg, zakłada się z kolegami, że dokona niezwykłego wyczynu: okrąży kulę ziemską w

krótkim czasie. W tej szalonej wyprawie

towarzyszy mu wierny lokaj, a w ślad za nimi wyrusza inspektor policji. Dlaczego wciąż depcze im po piętach i co z tego wyniknie?

"Muzykanci z Bremy" - Dawno temu w pewnej wiosce żył sobie stary osioł. Jego wielkim marzeniem było muzykowanie, jednak całe życie przepracował dźwigając ciężary, które przewoził

na grzbiecie dla swojego zrzędliwego właściciela.

Pewnego dnia osioł zaczął przeczuwać, że gospodarz chce się go pozbyć. Wyruszył w podróż, podczas której poznał innych niezwykłych

muzykantów.

"Mopsik, który chciał zostać gwiazdą" Chloe zagra Wendy w szkolnym przedstawieniu Piotruś Pan.

Dziewczynka jest wniebowzięta. Inaczej na tę sytuację patrzy mopsik Peggy. Suczka nie jest szczęśliwa, bo Chloe cały wolny czas spędza na nauce tekstu i próbach, przez co nie ma chwili na zabawę i spacery z mopsikiem. Peggy postanawia więc udowodnić, że również ma zadatki na gwiazdę.

Do sieci trafia filmik z suczką w roli głównej i zyskuje ona niezwykłą popularność. Od tej chwili każde wyjście do parku kończy co najmniej jednym selfie z fanem. Czy bycie sławnym okaże się naprawdę takie fajne, jak mogłoby się wydawać?

Mopsik, który chciał zostać gwiazdą to kolejny tom przygód mopsika Peggy. To pełna uroku i ciepła opowieść

o

potrzebie

miłości

i

bycia

akceptowanym, a także nauka, że zawsze należy być sobą.

"Tajemnica domu w Bielinach" to mądra opowieść dla całej rodziny i magiczna przygoda pełna słowiańskich legend, która mnie oczarowała.” -

Brandon Mull, autor serii „Baśniobór” i „Smocza Straż”. W życie rodzeństwa Lipowskich – Bogusi, Leszka, Tosi i Dąbrówki – bez zaproszenia wkracza

ZMIANA. Muszą zostawić rodzinną Warszawę i przeprowadzić się do Bielin. Rodzice wywrócili ich życie do góry nogami, kiedy podjęli decyzję o ROZWODZIE. Zmianom nie ma końca, bo

zamieszkują w wielkim domu ciotki Mirki, w młodości szeptuchy, teraz schorowanej staruszki, która w dodatku z każdym dniem wydaje się tracić coraz bardziej kontakt z rzeczywistością, a w cichych

rozmowach

pojawia

się

słowo

ALZHEIMER.

Wychowane w stolicy dzieci na wsi poznają inny świat – starych wierzeń, szeptuch, bóstw i demonów. Czy to tylko SŁOWIAŃSKIE LEGENDY,

czy może na własnej skórze młodzi Lipowscy przekonają się, że to nie zapomniane zabobony, ale prawda.

Ciepła, zabawna, pełna magii i empatii historia, która wciągnie Wasze dzieciaki w świat

słowiańskich mitów i zawładnie ich wyobraźnią. To historia, do której zechcą wracać i która będzie ich bawić i uczyć.

4. PRAWDZIWA HISTORIA

Ta zabawa nie tylko pobudza abstrakcyjne

myślenie, ale umożliwia poznanie różnych

przedziwnych zdarzeń z życia rodziców i dzieci.

Powiedz dziecku dwie bardzo krótkie historyjki.

Jedna z nich niech będzie prawdziwa, a druga zmyślona. Ciekawe czy zgadnie!

Jeszcze ciekawsze co dziecko samo Tobie opowie!

Kiedy byłem w Twoim wieku to… Pewnego dnia w pracy przyszedł… Wczoraj za oknem widziałam…

5. SWĄDEK PADNIJ

Jeśli dzieci będą miały już dość jazdy i żadne intelektualne zabawy nie będą wchodziły w grę, uratować może Was zabawa – swądek padnij. Za każdym razem, gdy będziecie przejeżdżać pod mostem, kładką, obok dużej fabryki etc. lub wtedy gdy dzieci postanowią krzyczeć z jakiejś okazji, wystarczy krzyknąć:

– Swądek padnij – dzieci mają schylić głowy i na chwilę zamilknąć, chowając się przed rzekomym niebezpieczeństwem.

6. KOT W WORKU

Lubicie zagadki? Macie dobrze rozwinięty zmysł

dotyku? Przed podróżą przygotuj drobne rzeczy: długopis, gumkę, łyżkę, flamaster, okulary, misia.

Włóż je wszystkie do torebki. W trakcie podróży przekładaj

pojedyncze

rzeczy

do

nieprzezroczystego worka i zachęć dziecko do odgadnięcia co tam jest.

7. POMIDOR

Tej gry nie trzeba przedstawiać. Niezależnie od

tego jakie zadasz pytanie, odpowiedzią dziecka

musi być słowo „pomidor”.

Co założyłeś na stopy?

Jak ma na imię Twój przyjaciel?

Co lubią jeść niedźwiedzie?

Co było narysowane na Twoim dyplomie w

przedszkolu?

Ile widzisz palców?

W co teraz grasz?

Jaki pomidor lepszy: zielony czy czerwony?

Ale powiedz jego kolor?

To może mi powiesz z czego składa się cep?

A wiesz że jesteś wielkim słoniem?

A czy to prawda że kochasz (imię i nazwisko jakiejś tam osoby)?

Jaki masz kolor oczu?

Co rośnie na łące?

Czego nie lubisz?

Jaki jest Twój ulubiony kolor?

Ulubiony film?

Co zabrałbyś ze sobą na bezludną wyspę?

Twój ulubiony przedmiot w szkole?

Ulubiona potrawa?

Masz zegarek?

Opisz siebie w TRZECH słowach?

Gdzie ostatnio byłeś w weekend?

Ulubiona sieć sklepów?

Jakie znasz języki obce?

Największa planeta?

Ile zjesz dziś marchewek?

Kto je banany?

Mama mamy to dla ciebie?

Ile masz dziś skarpetek?

Która godzina?

Czy możesz powiedzieć coś innego?

Gdzie się podział kundel bury?

Jaką mamy dziś pogodę?

O czym ty mówisz?

Gdzie jest ten pomidor?

Kogo kochasz?

Jak szybko biegasz?

Czy możesz podać mi wodę?

Jakie lubisz zwierzęta?

Czy możesz mruczeć jak kot?

Czy paw chowa głowę w piasek?

W co lubisz się bawić?

Jak ma na imię nasz sąsiad?

Co chcesz zjeść na kolacje?

Gdzie raki zimują?

Czy w lato świeci słońce?

Komu wyślesz pocztówkę z wakacji?

Jakie jest twoje marzenie?

Jak masz na imię?

Czy woda w morzu zawsze jest zimna?

Jakie nosisz skarpety?

Kisiel czy budyń?

Deskorolka czy rower?

Liczba stłuczonych szklanek po ciemku?

Liczba szkiełek po tych szklankach?

Co różni Mozarta od Picasso?

Ulubione miasto?

Wymarzony samochód?

Najbardziej szalona rzecz jaką zrobiłeś w życiu?

Nie nudzą Cię te pytania?

Dlaczego świat jest kolorowy?

Dlaczego dinozaury wymarły?

Po co komu komputer?

Dlaczego nie mieszkasz w jaskini?

Hipermarket czy mały sklep?

Zupa chińska czy rosół?

Który serial policyjny uważasz za najlepszy i dlaczego?

Czy lubisz jakieś wiersze?

Kto lepiej rymuje Eminem, Mickiewicz, czy

Słowacki a może ARYSS?

Co myślisz o pająkach?

Czy boisz sie pająków?

Lubisz komary?

Co będziesz robić jak dorośniesz?

Gdzie będziesz żył?

Czy chcesz mieć dzieci?

Uważasz, ze jesteś fajny?

Co robiłeś wczoraj?

Co robiłeś dzisiaj?

Co będziesz robić jutro?

Co robisz w tym tygodniu?

Rzecz, którą jadłeś?

Rzecz, którą ostatnio piłeś?

Piosenka, którą słyszałeś?

Program jaki oglądałeś?

Osoba, którą widziałeś?

Osoba, która dzwoniła do ciebie?

Osoba, do której ty dzwoniłeś:

Osoba, którą przytulałeś?

Jakie cechy dobrego nauczyciela są Ci najbliższe?

Kto wygrał MS? (podpowiedz- polska już odpadła)

Ulubione radio?

Czy masz moherowy beret ?

Co było 1 jajko czy kura?

Ulubiony kwiatek?

Ile lat miałeś gdy nauczyłeś się jeździć na rowerze Byłeś w spodku na jakimś koncercie?

Na jakiej stacji tankujesz benzynę ?

Jakiego masz windowsa?

Smerfy czy muminki?

Ulubiony kolor autobusu?

Na jaki kolor byś pomalował tramwaje?

Malowałeś ściany ?

Na jaki kolor byś pomalował ściany w swoim pokoju?

Czy Amber w "Modzie na sukces" ożeni się z Briget?

Co łączy Tristana i Izoldę?

A czy po twoich odpowiedziach można stwierdzić, że mówisz o mnie?

Co oznacza słowo "I don't know"?

Dlaczego nie wiesz?

Jak nazywa się najwyższa góra na Świecie?

Czy rozłożyłeś/aś komputer na części?

8. SKOJRZENIA

W skojarzenia można grać w nieskończoność. W tej grze nie da się oszukiwać czy odpowiadać

niezgodnie z zasadami, bowiem każdy człowiek ma

inne skojarzenia z daną rzeczą. Jeśli jeszcze nigdy w to nie graliście – pierwsza osoba mówi dowolne słowo, a następna mówi to, co jej się z tym kojarzy.

Jeśli znudził Was pierwotny wariant, w którym każdy nawiązuje do słowa osoby poprzedniej, można zmienić zasady. Na przykład – jedna osoba

mówi słowo, a każdy kolejna ma powiedzieć, co jej się kojarzy z tym słowem i nie można się powtarzać.

9. KALAMBURY

Kalambury to gra polegająca na pokazywaniu lub rysowaniu innym czegoś bez używania słów. Ta zabawa łączy pokolenia – daje dużo radości zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Dla dzieci warto wybrać takie hasła, aby były łatwe do narysowania lub pokazania. Poniżej zaprezentowane są

przykładowe hasła do kalambur dla dzieci. Mam nadzieję, że poniższa lista będzie również

inspiracją do wymyślania własnych haseł. Hasła warto zapisać, zwinąć i wrzucić do woreczka czy kapelusza i losować.

Zwierzęta; Kot, Pies, Królik, Komary, Wąż, konik morski, Motyl, Ślimak, Żyrafa, Słoń, Lama, Sowa,

Tygrys, Żaba, Foka, Koala, Złota Rybka, Pszczoła miodna, Konik polny, Hipopotam, Kangur, Mysz, Małpa, Koń, Dinozaur, kurczak, Rekin, Kret, Krowa, Ptak, Niedźwiedź, Delfin, Rozgwiazda, Pingwin, Robak, Świnia, Leniwiec.

Sport: Tenis ziemny, Piłka nożna, Baseball, Skoki na bungee, Wspinaczka, Breakdance, Zapasy,

Łucznictwo, Kulturystyka, Krykiet, Siatkówka, Wędrówki, Kręgle, Jazda konna, Tenis stołowy, Jogging, Szachy, Pływanie, Hokej na lodzie, Golf, Rzutki,

Karate,

Kolarstwo,

Nurkowanie,

Kanioning, Siłowanie na rękę, Taniec hip-hopowy, Cheerleaderka, Gimnastyka, Koszykówka, Jazda

na rowerze, Jazda na nartach, Snowboarding, Badminton, Jazda na deskorolce, Boks.

Zawody: Lekarz, Ogrodnik, Psycholog, Lekarz

weterynarii,

Piekarz,

Organizator

ślubu,

Programista, Przewodnik wycieczkowy, Malarz,

Sprzedawca, Kelnerka, Dentysta, Recepcjonista, Komik, Fotograf, Trener fitness, Pastor, Pilot

Magik, Mechanik, Szef kuchni, Muzyk, Nauczyciel

w szkole, Policjant, Rolnik, Strażak, Pracownik budowlany, Farmaceuta, Archeolog, Pracownik

fabryki, Chirurg, Instruktor jogi, Stewardesa, YouTuber, Astronauta, Kierowca autobusu, Aktor aktorka, Architekt, Astronom, Autor, Fryzjer, Barman, Rzeźnik, Cieśla, Rybak, Polityk, Prawnik, Bibliotekarz, Ratownik, Modelka, Pielęgniarka, Malarz, Hydraulik, Listonosz.

Hobby: Grać na pianinie, Malować obraz, Rysowanie, Śpiewanie, Słuchać muzyki, Grać na gitarze, Śpiewanie w chórze, Budowanie z klocków Lego, Iść na spacer, Wędrówki, Gra na perkusji, Wspinaczka, Origami, Stolarka, Robienie na

drutach, Zbieranie monet, Zabawa figurkami,

Prace ogrodowe, Gry karciane, Taniec, Zabawa ze zwierzakiem, Robienie zdjęć, Zbieranie znaczków, Gotowanie, Pieczenie, Robienie magicznych

sztuczek,

Czytanie,

Rzeźbienie

z

gliną,

Kolorowanka, Gry planszowe, Programowanie

komputerowe,

Garncarstwo,

Wędkarstwo,

Nurkowanie, Jazda konna, Jazda na deskorolce, Opowiadanie kawałów, Bawić się lalkami.

Filmy: Toy Story, Mrożony, Alvin i wiewiórki, Jak wytresować smoka, Dumbo, Gwiezdne Wojny,

Karate Kid, Księga dżungli, Wściekłe Ptaki, Na lewą stronę, Zaplątany, Kokosowiec, Iniemamocni, Gdzie jest Nemo, Kevin sam w domu, Harry Potter, Ratatouille,

Horton

słyszy

kim,

101

dalmatyńczyków,

Muppety,

Brzydkie

lalki,

Pokémon Detective Pikachu, Mój sąsiad totoro, Życie robaka, Shrek, Kung Fu Panda, High School Musical, WALL-E, Nikczemny ja, Moana,

Kokosowiec, Willy Wonka i fabryka czekolady, Człowiek Pająk, W górę!, Żelazny olbrzym, Trolle, Mały Książę, Piotruś Królik, The Gruffalo,

Pingwiny pana Poppera, Matko Boska!, Matilda, Paddington.

Postacie z filmów i bajek: Dzwoneczek, Arielle, Mała Syrenka, Pinokio, Cruella De Mon, Krasnale, Królewna

Śnieżka,

Merida,

Buzz

Astral,

Drzewiasty, Kot z Cheshire, Alice, Dumbo, Bambi, Jack Skellington, Piotruś Pan, Kaczor Donald, Alladyn, Dory, Nemo, Roszpunka, Elsa, Olaf, Kopciuszek, Myszka Minnie, Pluton, Lady And The

Tramp, Skąpiec, Mary Poppins, Książe z bajki, WALL-E, Król Lew, Myszka Miki, Kapitan Hak, Trzy małe świnki, Wielki zły Wilk, Śpiąca

Królewna, Pongo, Dalmatyńczyków, Robin Hood, Kubuś Puchatek, Kłapouchy, Tygrys, Prosiątko, Roger Rabbit, Sowa, Piękność, Bestia, Dżin, Timon, Pumba, Pocahontas, Quasimodo.

Dom: zmywarka: obrus, zasłona, domofon, wizjer, szczoteczka do zębów, lustro, zegar, klucze, telefon, apteczka, łóżko, prysznic, wanna, talerz, kubek, ekspres do kawy, kosz na śmieci,

zmywarka, mydelniczka, firanka, dywan, krzesło, sofa, pilot, zeszyt, regał, mydło, wieszak, garderoba, odkurzacz, plaster, kredki, książki, lalka, miś, poduszka, koc, rower, grill, balkon, kwiat, doniczki, mop, okno, drzwi, klucze,

wiertarka, klocki, szafa, buty, kurtka, przyprawy, garnek, jedzenie, woda, prysznic, gąbka, szczotka do włosów, krem z filtrem UV, strój kąpielowy, kalosze, prześcieradło, deska do prasowania, obrus, mata, filiżanka, śrubokręt, gwóźdź, ramka do zdjęć, szkatułka, ręcznik, szampon, taśma klejąca.

10. KÓŁKO I KRZYŻYK

Strategia – to brzmi poważnie. Ale większość z nas oddawała się temu zajęciu na lekcjach przy pomocy długopisu i kartki w kratkę. Bo tylko tyle trzeba, żeby zagrać w kółko i krzyżyk.

Wystarczy nakreślić pole gry 3 x 3 i na zmianę zapełniać je X i O, aż któremuś z graczy uda się ułożyć trzy swoje symbole w jednej linii lub wyczerpią się możliwości ruchu (zgadnijcie, co dzieje się najczęściej). Kółko i krzyżyk było utrapieniem niejednego nauczyciela i ratunkiem podczas długiej podróży samochodem. Żeby tylko ciągle nie kończyło się remisem.

11. WISIELEC - SZUBIENICA

To jedna z tradycyjnych gier znanych od wielu lat, posiada ona zalety edukacyjne.

Jest to gra dla dwóch osób, które zadają zagadki słowne. Do gry wystarczą nam:

kartki papieru,

coś do pisania – długopis czy ołówek.

Jeden z graczy wymyśla jakieś słowo (choć może to być również jakaś dwuczłonowa nazwa, związek frazeologiczny, a nawet cytat). Następnie zapisuje je w postaci poziomych kresek na kartce. Każda litera to jedna kreska. Drugi gracz podaje poszczególne litery i próbuje odgadnąć hasło. Jeśli dana litera pojawi się w haśle, osoba, która je wymyśliła wpisuje literę w odpowiednim do tego miejscu. Warto również podkreślić, że jeśli litera w haśle występuje kilka razy, wówczas należy ją uzupełnić we wszystkich odpowiednich polach.

W przypadku, kiedy gracz nie trafi w dobrą literę, to znaczy, nie ma jej w haśle lub też błędnie odgadnie hasło – osoba wymyślająca rysuje kolejny element szubienicy, a następnie wisielca.

Gdy

rysunek

zostanie

ukończony

przed

odgadnięciem hasła, oznacza to, że odgadujący przegrywa, a gracz wymyślający hasło – wygrał.

W tym miejscu należy również dodać, że przed rozpoczęciem rozgrywki trzeba ustalić z ilu elementów będzie składała się szubienica, a także wisielec.

Jak zostało wspomniane na samym początku, gra ta posiada wiele zalet, takich jak:

Poznanie nowych słów,

Rozwijanie kreatywności,

Ćwiczenia dla umysłu,

Prostota rozgrywki.

12. PAPUGA

Jedno dziecko pokazuje dziwne miny, a drugie ma za zadanie powtórzyć je. Po upływie minuty następuje zamiana ról. Każdy uczestnik podróży może brać udział. Dodatkowo można wprowadzić punkty i osobę sędziego - mamę lub ciocię.

13. ILE TRWA KILOMETR

Jazda samochodem to doskonały moment do

nauczenia

dziecka

niezbędnego

czasu

na

pokonywanie danych odległości. Poproś dziecko, by zamknęło oczy. Będzie mogło otworzyć dopiero, gdy minie kilometr i krzykniesz „Już! Kilometr”. Po dwóch próbach, możecie zrobić zawody. Ten kto otworzy oczy bliżej momentu, gdy samochód minie

kilometr, wygrywa.

14. CO WIDAĆ NA LITERKĘ…

Jeśli jedziecie drogą krajową, nadmorską lub górską i wokół sporo się dzieje, możecie pobawić się w: „Co widać na literkę….” i tutaj podać dowolną literę, np. „Co widać na literę C”: czapla, chata, ciastko, czereśnia, czołg, czarny samochód,

czapka, na literę K: komin, kamień, koń, karton, kot, na literę W wózek, wąwóz. wiatrak, itd.

15. DRZEWO GENEALOGICZNE

Zanim zaczniecie robić drzewo genealogiczne, zadajcie sobie na pytanie, ile pokoleń chcecie odtworzyć: 4, 5, a może tyle, ile tylko się da.

Zazwyczaj każdy z nas jest w stanie cofnąć się o 2 -

3 pokolenia. Warto odwiedzić starszych członków rodziny i udać się w sentymentalną podróż w czasie.

Można zacząć od najstarszego członka rodziny na korzeniu drzewa, a w gałęziach umieszczać coraz młodszych, kierując się w górę. Jeśli brakuje wam informacji

o

dalekich

krewnych,

możecie

ograniczyć się do rodzeństwa rodziców, rodzeństwa dziadków, bez zagłębiania się w ich rodziny.

Zadbajcie również o odpowiednie ozdobienie

drzewa genealogicznego, z pewnością będzie to świetną zabawą dla dzieci.

Ważne: poznając rodzinną historię, dziecko może porównać ją z własnym życiem, zauważyć, że świat się zmienia. Jednocześnie będzie czuło, że do tego świata należy, że nie jest osobą „znikąd”, tylko częścią większej całości – rodziny. Przekazujemy mu w ten sposób wiedzę o tym, że człowiek nigdy nie jest do końca sam, nawet jeśli jego bliscy odchodzą. Zostaje bowiem pamięć, którą warto i trzeba pielęgnować. Poza tym jeśli uda nam się wychować dziecko w przeświadczeniu, że otaczają

je ludzie, z którymi łączą je więzy krwi, dla których

jest bardzo ważne i przez których jest kochane, wypuścimy w świat człowieka mocnego, pewnego siebie, bo mającego na kogo liczyć.

Poszukiwanie starych zdjęć może być naprawdę fascynujące. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić drzewo genealogiczne bez zdjęć. Wystarczy umieścić na drzewie tylko imiona i nazwiska krewnych.

Drugą opcją jest drzewo genealogiczne po

angielsku (family tree). Na początku warto

przygotować projekt na brudno, bo czasem na początku ciężko określić, ilu ostatecznie będzie członków rodziny. Mając komplet informacji i ewentualne zdjęcia, będzie łatwiej rozplanować

projekt. Niżej znajdziesz też słowniczek angielsko-

polski z członkami rodziny;

family – rodzina

krewni – relatives

mąż – husband

żona – wife

rodzeństwo – siblings

rodzice – parents

dzieci – children

dziadkowie – grandparents

wnuki – grandchildren

matka – mother

ojciec – father

syn – son

córka – daughter

brat – brother

siostra – sister

babcia – grandmother

dziadek – grandfather

wnuk – grandson

wnuczka – granddaughter

prababcia – great grandmother

pradziadek – great grandfather

ciotka – aunt

wujek – uncle

kuzyn/kuzynka – cousin

bratanek/siostrzeniec – nephew

bratanica/siostrzenica – niece

szwagier – brother-in-law

szwagierka – sister-in-law

zięć – son-in-law

synowa – daughter-in-law

ojczym – stepfather

macocha – stepmother

brat przyrodni – half-brother

siostra przyrodnia – half-sister

bliźnięta – twins

była żona – ex-wife

były mąż – ex-husband

rodzice zastępczy – foster parent

16.REMIK

Remik to jedna z gier karcianych, która zaraz obok pasjansa, makao, pokera czy pana wiedzie prym, stając się jednocześnie jedną z ulubionych gier wielu osób. Jego zasady są stosunkowo proste, więc wystarczy krótkie wyjaśnienie, kilka rozegranych partii zapoznawczych i możemy rozpoczynać grę na punkty.

Ilość kart potrzebnych do rozegrania partii remika jest zależna od ilości osób biorących udział w rozgrywce. Przykładowo:

W przypadku rozgrywki dwuosobowej używa się

jednej talii składającej się z 52 kart,

W przypadku rozgrywki trzyosobowej lub

czteroosobowej niezbędne okażą się dwie talie kart,

W przypadku większej liczby osób, tj. sześciu, siedmiu, a nawet ośmiu graczy powinniśmy

grać trzema taliami.

W tradycyjnej rozgrywce w remika każdy z graczy

otrzymuje po 13 kart (rozdający otrzymuje 14 kart).

W grze biorą również udział Jokery, które

stosowane są zamiennie jako dowolne karty.

Celem gry w remika jest pozbycie się wszystkich kart. Można to zrobić w jednym ruchu wykładając

wszystkie karty lub też stopniowo, wykładając część z nich. Istotne jest również, by ostatnią z kart wyrzucić na tak zwany ,,stos’’.

W remiku wyróżniamy:

Czysty sekwens – jest on niezbędny do

wyłożenia kart. W czystym sekwensie nie może

być Jokera, a wszystkie karty muszą być w jednakowym kolorze. Przykładowo jest to: As, Król, Dama w jednym kolorze (np. pik).

Sekwens – w sekwensie możemy używać

Jokerów, np. As, Król, Joker (zastępujący

Damę) w kolorze kier. Pamiętajmy, aby były one

również w jednym kolorze.

Zestaw – to zestaw kart o tej samej figurze, jednak w innych kolorach, np. 8 trefl, 8 pik, 8

kier.

Aby wyłożyć karty należy mieć tak zwany

,,czysty’’ sekwens (taki, który nie zawiera Jokera),

Należy

mieć

51

punktów

w

kartach

wykładanych,

Wyrzucić jedną z kart na ,,stos’’,

As może zastępować zarówno kartę tak zwaną

najmłodszą (liczoną za 1 pkt w sekwensie As, 2,

3 w jednym kolorze) lub najstarszą (liczoną za 11

punktów sekwensie As, Król, Dama w jednym

kolorze),

Sekwens nie może składać się z dwóch Jokerów

obok siebie, np. 10, Joker, Joker w wybranym kolorze, które zastępują odpowiednio kartę 9

oraz 8.

W

przypadku

sekwensu

lub

zestawu

składającego się z trzech kart może być jeden Joker, w czterech kartach – maksymalnie dwa.

Wartość Jokera zawsze wynosi równowartość karty zastępowanej.

Jeśli gracz wyłoży się już na stół może dokładać swoje karty także do sekwensów lub zestawów kart innych graczy. Może także podmieniać kartę za Jokera w grupach kart, które zastępował. Jednak gracz nie może trzymać podmienionego Jokera na ręce, musi go wyłożyć z nowym sekwensem lub zestawem.

Gra toczy się do momentu, aż któryś z zawodników nie pozbędzie się wszystkich kart, a ostatnią wyrzuci w ,,stos’’. Rozdający jako pierwszy wyrzuca jedną, według niego, zbędną kartę i odkłada na odkryty stos, który jest widoczny dla wszystkich. Kolejny z graczy po tym ruchu dobiera 14. kartę ze stosu zakrytego i odrzuca jedną zbędną kartę, jak rozdający. Jeśli w stosie zakrytym braknie kart, należy potasować karty ze stosu odkrytego (pozostawiając jednak ostatnią rzuconą kartę).

Ze stosu odkrytego gracz może pobrać kartę w zależności od tego czy się wyłożył czy też nie.

Gracz, który się wyłożył może dobrać kartę rzuconą na stos odkryty do ręki, a następnie wyłożyć ją jako nowy sekwens lub grupę.

Gracz, który się nie wyłożył może dobrać kartę ze stosu odkrytego jako 14. kartę, pod warunkiem, że

natychmiast się wyłoży i pozbędzie się wszystkich kart z ręki (uwzględniając wszystkie zasady wspomniane wyżej). Ten sposób zapewnia mu

wygraną.

Możemy spotkać się z różną punktacją w remiku. W

punktacji ujemnej gracz otrzymuje punkty ujemne

za wszystkie posiadane karty w ręku w momencie,

gdy jeden z graczy zakończył grę.

Liczba punktów to suma wartości kart w ręce liczona w następujący sposób:

Joker – 30 punktów

As – 11 punktów

Król, Dama, Walet, 10 – 10 punktów

Reszta kart liczona jest zgodnie ze swoją figurą, np. karta 8 to 8 punktów.

Koniec gry w remika następuje w momencie, gdy dany gracz przekroczy ustaloną wcześniej liczbę punktów ujemnych, np. 300 lub 500 punktów

ujemnych.

Wygrywa osoba z najmniejszą liczbą punktów

ujemnych.

17. BAJKI DO CZYTANIA

W podróży maluchom czas się dłuży. Rodzicom też

się dłuży, jeśli co chwilę słyszą: Daleko jeszcze?

Wybrałam kilka książek dla dzieci, które z pewnością umilą wszystkim ten wspólny czas.

Książeczka  edukacyjna "Wesołe Podwórko, Skip

Hop." To propozycja dla najmłodszych, bo książka

jest jednocześnie zabawką. Najlepiej wybrać taką,

która dodatkowo ma jeszcze np. wystające metki, grzechotki itp. Wtedy dziecko może nie tylko oglądać obrazki, ale też zwyczajnie „zająć czymś ręce”, a czasem nawet i poślinić lub poobgryzać książkę. Obrazki powinny być tu dość spore i bardzo wyraźne. Taka zabawka pozwala na chwilę

się skupić i zapomnieć o trudach podróżowania w mocno (i bezpiecznie) pozapinanym foteliku.

Spodoba się dzieciom w wieku 0-2 lata.

" W  podróży czas się nie dłuży," To książka-zgadywana,

pełna

bardzo

szczegółowych,

kolorowych obrazków. Na samym początku

poznajemy bohaterów, których potem trzeba

będzie wytropić na poszczególnych stronach. Nie ma tu wiele do czytania, ale można opowiadać o tym, co się komu przytrafiło. Są też wyzwania do odnalezienia i bardzo ciekawie wykrojone strony z

kółkami. Dziecko zajęte obserwowaniem obrazków

niepostrzeżenie ćwiczy koncentrację.

Taka książka spodoba się dzieciom w wieku 4-10 lat.

" Oto  jest Rzym, " Dwie Siostry. Pomysłem na

zainteresowanie  dziecka wycieczką lub celem

podróży  jest książka na temat konkretnego

miejsca, miasta, wyspy itd. Jeśli dziecko wcześniej

może poznać historię, a przede wszystkim

ciekawostki na temat miejsca, do którego się wybiera się w podróż, będzie je lepiej znało i może zaplanować atrakcje. Takie planowanie może też być strzałem w dziesiątkę kiedy chce się małego podróżnika czymś zająć. Maluchy potrafiące

czytać często chętnie planują i poznają

miasto/miejsce, zanim jeszcze tam dotrą. Książkę można przestudiować z małym podróżnikiem

wcześniej, jeszcze przed wyjazdem, a potem czytać też w drodze i odkrywać wszystkie miejsca od nowa. Planować wycieczki i wspólny czas.

Spodoba się dzieciom w wieku 5-7 lat, a w serii są także inne piękne miasta.

"Gdy Pola się zgubi" to książka, która w przyjazny i delikatny sposób pomoże zapoznać każdego

malucha z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa.

Pomoże im zrozumieć, że nie należy rozmawiać z nieznajomymi, a także podpowie, gdzie można

szukać pomocy, gdyby dziecko się zgubiło. Poprzez

zapoznanie się z rymowankami zawartymi w

historii Poli dzieci łatwo zapamiętają reguły

niezbędne do zachowania bezpieczeństwa podczas

zabawy.

Książka "Zakazane miejsca na świecie. Podróże magicznym dywanem" zabierze Czytelników w niezwykłą wyprawę do zakazanych miejsc na

świecie. Masz odwagę je odwiedzić? Usiądź

wygodnie na latającym dywanie i daj się porwać przygodzie.

"Zakazane miejsca na świecie. Podróże magicznym dywanem" to książka, która daje okazję do odbycia niezapomnianej podróży. Odwiedź zakazane

miejsca na świecie i poznaj ich tajemnice. Po drodze wpadniesz na pełną grozy wyspę Hashima, zlokalizowaną na Morzu Wschodniochińskim. Co takiego znajduje się w tym miejscu, że wstęp na nią został zabroniony? Przekonaj się koniecznie.

Pełna uroku powieść angielskiego pisarza Hugh

Loftinga Podróże doktora Dolittle'a należy do

światowego kanonu literatury dziecięcej.

Wpisuje się jako druga książka do cyklu powieści o doktorze Dolittle'u i jego zwierzętach. Opowiada o wielkiej

zamorskiej

wyprawie

niezwykłego

bohatera, jakim jest doktor John Dolittle,

największy na świecie przyjaciel zwierząt. Pod namową Tommy'ego Stubbinsa doktor Dolittle

wyrusza na tajemniczą Wyspę Pajęczych Małp w poszukiwaniu zaginionego podróżnika Długiej

Strzały. W podróży towarzyszą mu najbliżsi

przyjaciele, między innymi papuga Polinezja, która nauczyła go mowy zwierząt, małpka Czi-Czi. Od pierwszych chwil na morzu wyprawa toczy się pod

znakiem

przygody,

niesienia

pomocy

potrzebującym, komicznych scen i uroczych

dialogów. Doktor Dolittle przemierza statkiem oceany, dociera na pływającą wyspę, zaprzyjaźnia się z Indianami, pertraktuje z morświnami, ucina sobie pogawędkę z Wielkim Szklanym Ślimakiem Morskim, zwiedza dno oceanu i przeżywa wiele zdumiewających przygód.

Książka "Podróże Pana Kleksa", Jan Brzechwa,

bawi i uczy najmłodszych od dekad. Udaj się w

pełną przygód podróż, wkraczając do magicznego

świata sympatycznych bohaterów.

W drugim tomie przygód rezolutnego Pana Kleksa

śledzimy losy tego niezwykłego uczonego oraz podróżnika, który po przemierzeniu całego

Półwyspu Bajkańskiego dociera do stolicy Bajdocji i postanawia zamieszkać w przytulnym Klechdawie.

Uczeń doktora Paj-Chi-Wo dostrzega jednak, że w całej krainie brakuje atramentu, dlatego żadne wspomnienia ani opowiadane przez mieszkańców historie nie mogą zostać utrwalone i giną w tajemniczych odmętach magicznej krainy. Ktoś musi zdobyć atrament i uratować bajdockie

opowieści przed zapomnieniem.

Niebezpiecznego zadania podejmie się sam Pan Kleks, który wraz ze swoimi przyjaciółmi

marynarzami wyrusza statkiem w ekscytującą

podróż na spotkanie z prawdziwą przygodą,

przemierzając lądy i oceany w poszukiwaniu

atramentu.

Niezwykła podróż Natalki to debiut literacki autorki - Izabela Rutkowska. Fabuła opowiada o Natalii, 10-letniej dziewczynce, która przenosi się w różne

zakątki

świata

dzięki

magicznemu

kryształowi.

W

każdym

miejscu

poznaje

rówieśnika, który wprowadza ją w tajniki kultury swojego kraju. Czytelnik dowiaduje się wielu ciekawostek

związanych

z

odwiedzanymi

miejscami. Bohaterka trafia między inny mi do Meksyku, Turcji i nad Bajkał, dokąd dociera Koleją Transsyberyjską, a nawet ląduje w Himalajach, gdzie spotyka prawdziwego yeti!

Europa. Podróże małe i duże - Guido Wandrey -

Wraz z rodziną Zwiedzalskich zapraszamy dzieci i dorosłych na niezwykłą wycieczkę po miastach Europy.

Przemierzając

ulice

Amsterdamu,

Londynu, Wenecji, Wiednia, Paryża czy Barcelony, poznamy atrakcje miasta i będziemy mieli okazję poćwiczyć spostrzegawczość.

Każda dwustronicowa ilustracja zawiera ogromne bogactwo szczegółów? Dokładne obejrzenie ich zajmie sporo czasu, a na każdej należy odszukać naszych znajomych Zwiedzalskich! Przy okazji poczujemy się, jakbyśmy rzeczywiście tam byli.

Gdzie można dostać chrupiące bagietki, gdzie wielkie okrągłe sery, gdzie pizzę, a gdzie rybę z frytkami?

" Polska  naj. Księga miejsc wyjątkowych" - to

niezwykły przewodnik dla dzieci. Zawiera opis

miejsc w naszym kraju, które warto zobaczyć na

własne oczy. I są to zarówno obiekty przyrodnicze:

największe pustynie, najstarsze drzewa, jak i dzieła ludzkich rąk: kopalnie, podziemne miasta, niesamowite budowle i pomniki. Dzieci odwiedzą najciekawsze muzea w Polsce (między innymi żab,

rowerów, zapałek, strachów polnych, figur

stalowych), nowoczesne centra naukowe, a także poznają miejsca, w których można się wspaniale bawić.

"Kto wymyślił wakacje?" Jak podróżuje się jachtostopem?

Czy

hippika

to

jazda

na

hipopotamach? Czy woda w jeziorze może się gotować, a plaża świecić na niebiesko? Czy półkolonie to pół kolonii? Gdzie powstał Rezerwat Dzikich Dzieci? Czy miasto bywa planszą do gry?

Czym jeździ się po welodromie? Czym latem

odżywia się mól książkowy? Jak stworzyć własny spacerownik i jakie pamiątki można przywieźć z

wakacji? Poznaj odpowiedzi na te i wiele innych

pytań z niezwykłej książki o wakacjach

wypełnionej ciekawostkami, inspiracjami do

rozmów.

18. PALCEM PO MAPIE

W erze GPS mało kto korzysta z mapy. Dziecko z chęcią jednak będzie śledziło trasę, jeśli pozwolisz mu wodzić palcem po mapie. „Do jakiej

miejscowości dojeżdżamy?”, „Widać tu jakąś

rzekę?”, „Daj znać jak zobaczysz znak na Gdańsk”

etc.

2 opcja zabawy: powierzamy dziecku rolę "pilota".

Ma odczytywać z mapy (najlepiej własnej,

dodatkowej), jaka miejscowość przed nami, ile kilometrów zostało do przejechania, w którą stronę teraz powinniśmy skręcić itd. Dla malca to wielka frajda i czuje się dumny z tak poważnej funkcji.

Malec może sam rysować mapę w trakcie podróży,

wpisując nazwy miejscowości i ciekawe miejsca, które mijamy. Dodatkowo może ją ozdobić

rysunkami.

19. PAMIĘĆ DOSKONAŁA

Dorosły zaczyna zdanie: „Jadę na wakacje i zabieram z sobą… plecak”. Każda kolejna osoba będzie musiała dodać jedną dodatkową rzecz, np.

„Jadę na wakacje i zabieram z sobą plecak i książkę”. Jeśli ktoś się pomyli, wypada z gry.

Wygrywa ta osoba, która będzie w stanie

zapamiętać najdłuższy ciąg rzeczy, które zostały zabrane na wakacje.

20. WIERSZYKI ŁAMIĄCE JĘZYKI

Dzieci uwielbiają śmieszne rymowanki i łamańce językowe. Rzadko zdajemy sobie sprawę, że oprócz formy rozrywki, taka zabawa spełnia też rolę ważnych ćwiczeń logopedycznych. Dzieci podczas prób wymowy trudnych zestawów słów ćwiczą

poprawną wymowę, mięśnie jamy ustnej i

zwiększają sprawność językową. Dużo śmiechu

gwarantowane – zwłaszcza, gdy i dorosłym

poplączą się języki! Na rozgrzewkę proponujemy łamańce powszechnie znane i bardzo lubiane.

Takich klasyków na ćwiczenie języka jak fragment wiersza „Chrząszcz” Jana Brzechwy, jest naprawdę wiele.

Kto powtórzy:

W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.

Stół z powyłamywanymi nogami.

Czarna krowa w kropki bordo żuła trawę kręcąc

mordą.

Król Karol kupił królowej Karolinie korale

koloru koralowego.

W czasie suszy szosa sucha.

Wyrewolwerowany rewolwer.

Jola lojalna, Jola nielojalna.

I cóż, że ze Szwecji?

Karolina dryluje kolorowe mirabelki.

Ząb zupa zębowa, dąb zupa dębowa.

Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk.

Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł.

W trzęsawisku trzeszczą trzciny, trzmiel trze w Trzciance trzy trzmieliny a trzy byczki znad Trzebyczki z trzaskiem trzepią trzy trzewiczki.

Bzyczy bzyg znad Bzury zbzikowane bzdury,

bzyczy bzdury, bzdurstwa bzdurzy i nad Bzurą

w bzach bajdurzy, bzyczy bzdury, bzdurnie

bzyka, bo zbzikował i ma bzika!

Warzy żaba smar, pełen smaru gar, z wnętrza gara bucha para, z pieca bucha żar, smar jest w garze, gar na żarze, wrze na żarze smar.

Jerzy nie wierzy, że na wieży jest gniazdo jeży.

Ta tapeta tu, tamta tapeta tam.

Chłop pcha pchłę, pchłę pcha chłop.

Tik tkwi w krwi.

Baba bada baobaby. Baba dba o oba baobaby.

Żyła sobie żyła, a w tej żyle żyła żyła. Jak tej żyle pękła żyła, to ta żyła już nie żyła.

Nie pieprz wieprza pieprzem Pietrze, bo bez pieprzu wieprz jest lepszy.

Na wyścigach wyścigowych wyścigówek

wyścigowych

wyścigówka

wyścigowa

wyścignęła wyścigówkę wyścigową numer

sześć.

I wespół w zespół, by żądz moc móc zmóc.

Czy się Czesi cieszą, że się Czesio czesze?

Czy rak trzyma w szczypcach strzęp szczawiu czy trzy części trzciny.

Spod czeskich strzech szło Czechów trzech.

Z

rozentuzjazmowanego

tłumu

wyindywidualizował się niezidentyfikowany

prestidigitator, który wyimaginował sobie

samounicestwienie.

21. CZEGO NIE WIDAĆ

„Kto znajdzie…?” Latarnię, burego psa, panią w chuście… Kto pierwszy wskaże obiekt, ten dostaje punkt.

A inna wersja tej samej zabawy, polega na odgadnięciu co ktoś widzi:

„To coś jest duże… czarne… stoi naprzeciwko domu…

nie ma rąk tylko łapy”. Dla utrudnienia

maksymalnie

10

podpowiedzi.

Im

mniej

podpowiedzi, tym więcej punktów.

22. ZNAKI DROGOWE

Nauka o zasadach ruchu drogowego jest bardzo ważna, ponieważ zwiększa bezpieczeństwo dzieci na drodze. Spróbujcie zamienić ją w zabawę, np.

urządzając konkursy, kto zapamięta więcej

znaków. Podróż jest okazją by dzieci w praktyce mogły zapamiętać znaczenie znaków drogowych.

23. SKĄD JESTEŚ?

Do zabawy wystarczy kartka i długopis.

Spisywanie tablic rejestracyjnych i przyznawanie sobie punktów za tablice z innego miasta lub państwa to super zabawa. Każda cyfra na tablicy rejestracyjnej to jeden punkt. Litery sugerujące, że pojazd jest z innego państwa to 10 punktów, umiejętność odgadnięcia z jakiego miasta

polskiego jest samochód – 15 pkt.

24. ZAGADKI

Długa podróż samochodem z dzieckiem może być dobrą

okazją

do

rozbudzenia

fantazji

i

główkowania. Naszą ostatnią propozycją na

zabawy z dzieckiem w samochodzie są zagadki.

Pomyśl o czymś i daj krótką, niezbyt łatwą podpowiedź, która nieco naprowadzi Twoją

pociechę na poprawną odpowiedź.

Zagadki dla dzieci to nie tylko dobra zabawa, ale również nauka. Stymulują rozwój koncentracji, wspomagają pamięć i inteligencję, a także służą poszerzaniu wiedzy. Zabawa w zgadywanie to

doskonała okazja, żeby spędzić miło i rodzinnie czas.

Pod dowództwem kapitana, płynie po morzach i

oceanach (statek),

Gdy go od krę cę, umy ję rę ce (kran),

Na niebie świeci, gdy wychodzi, to cieszą się dzieci (słońce),

Łatwą zagadkę dziś mamy, kim jest mama

mamy? (babcia),

Choć ma nogi, nie ruszy z podłogi (stół),

Każdy z nas po długiej zimie chętnie ją powita (wiosna),

W lecie jest krótka a długa w zimie. Jak jej na imię? (noc),

Długa i wąska z krótkimi włoskami. Wesoło

pląsa pomiędzy zębami (szczoteczka do zębów),

Gdy go długo nie ma, wszyscy narzekają, a gdy przyjdzie – pod parasol się chowają (deszcz), Oszklone ma ram ki, wi szą w nim fi ran ki (okno), Nosi dom na swoim grzbiecie, kto to jest? Już na pewno wiecie! (ślimak),

Zimą grzeje słabo, rankiem błyska słabo. Gdy zachodzi u nas innym sprawia radość (słońce),

Szczeka, merda ogonkiem i cztery łapy ma, więc

pewnie wiesz, że na myśli mam… (psa, pies),

Dobre ma zwyczaje ludziom mleko daje (krowa),

Liście są takie i trawa też. Jaki to kolor? Już pewnie wiesz (zielony),

Ładnie pachną żółtą skórką, kwaśny mają

smak. Zawierają witaminy, każdy wie, że to (cytryny),

Mierzy minuty, godziny, z nim się nigdy nie spóźnimy. Kiedy coś w nim się zepsuje,

zegarmistrz go zreperuje (zegar),

Małe, twarde, z wierzchu szkliste, naprawiane przez dentystę (zęby),

O szyby dzwoni, gdy chmura łzy roni (deszcz),

Włoskie czy laskowe, smaczne są i zdrowe

(orzechy),

Z waty bywa, z puchu bywa, w nocy do snu nas

okrywa (kołdra),

Pieni się płyn z butelki. Zamienia się w bąbelki.

Nieraz głowę Ci zmywa. Czy wiesz jak się

nazywa? (szampon),

Mydła i wody pilnie unika. Jak takiego nazwać chłopczyka? (brudasek)

Można wte dy je chać na nim, kie dy krę ci się no-ga mi (rower),

Kolor marchewki i pomarańcza, oba warzywa ten kolor złącza (pomarańczowy),

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć nocą i wieczorami (gwiazdy),

Śnieżną buzię ma i siedmiu krasnali zna

(Królewna Śnieżka),

Królem zwierząt jest, w Afryce mieszka. Boi się

go każdy roślinożerny koleżka, Gdy na niego zapoluje, poleje się krew, a ty już wiesz, że ten drapieżnik to… (lew),

Ma bęben, lecz grać nie pozwoli, ma węża, co nie chce Cię gryźć. Łyka proszki, choć głowa nie boli, wyprać wszystko potrafi na błysk (pralka), Jesienią z dębu spada, a dzik je ze smakiem zjada (żołędzie),

Nawet kropla wody bywa szczytem marzeń na

tym wiecznie suchym, piaszczystym obszarze

(pustynia),

Postaw na niej jed ną no gę, a na tych miast ru sza w dro gę (hulajnoga),

Co za dziwny rodzic, choć swe dzieci lubi, zawsze na jesieni wszystkie je pogubi (drzewo),

Chociaż mam zęby, to nic nie jadam, tylko splątane włosy układam (grzebień),

Mieszka w tej rodzinie aż siedmioro dzieci. Mówi się, gdy minie, że czas szybko leci (tydzień),

Nie wszystkie dzieci mnie lubią i spotyka mnie

krytyka, chociaż uczę myśleć, liczyć. Kłaniam się, jestem… (matematyka),

Idzie w górę, idzie w dół, ale się nie porusza. Co to takiego? (schody),

Choć jeden kłuje, a drugi kroi, to nikt przy stole ich się nie boi (widelec i nóż),

Po jednych chodzicie, drugie są w zeszycie, a na termometrze trzecie zobaczycie (stopnie),

Nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła. Możesz się nim w podróż wybrać (samolot),

We mnie, w tobie, w każdym z nas puka równo –

raz po raz (serce),

Ma ich - dwanaście, w każdym - po cztery. a imię tworzą - trzy litery (rok),

Pytanie nietrudne – to każdy przyzna: jak się nazywa twoja Ojczyzna? (Polska),

W każdej klasie mieszka. Ciemne ma oblicze.

Często na niej piszę, rysuję lub liczę (tablica), Śpiewa, mówi i gra, każdy w domu je ma (radio),

W oknie tej skrzyneczki oglądasz bajeczki

(telewizor),

Jak razem się nazywa: babcia i prababcia siwa,

dziadek szpakowaty i dzieci – obok mamy i taty?

(rodzina),

Każdy sportowiec marzy o tym, ażeby zdobyć srebrny lub złoty (medal),

Dzięki niemu ludzie mogą przejść przez rzekę suchą nogą (most),

Mają dwoje uszu, lecz nie słyszą wcale. Za to ciąć materiał umieją wspaniale (nożyce),

W tej małej książeczce mieszkają miesiące i tygodnie i dnie, O czym mowa? – kto wie?

(kalendarz),

Biała – a nie mleko. Rogata – nie krowa.

Ołówkiem lub kredką, chcesz ją zamalować

(kartka),

Jak się nazywa taka część świata, w której ty mieszkasz, mama i tata? (Europa),

Na placach, podwórkach, niejedna komórka.

Gdy auto się znuży, tu śpi po podróży (garaż),

Duże – świecą w górze. Małe – przy mundurze. A

ta w święta – o prezentach pamięta (gwiazdka),

U strażaka – duża, jeszcze się wydłuża. a malarz, dla wygody też ma dziurawe schody

(drabina),

Nie dość, że go wszyscy depczą nogami, jeszcze

go porządnie trzepią czasami! (dywan),

Pilnie zacznij szkolny dzień, gdy zadzwonię: dzyń, dzyń, dzyń (dzwonek),

Największe ciężary podnosi on w mig. Ma

stalowe ramię, nazywa się… (dźwig),

Kupisz je w cukierni i zjesz ze smakiem (ciasto) Każdy do nich grzecznie dzwoni, albo palcem stuka do nich (drzwi),

Kiedy z komina w górę się snuje, to znak, że mama obiad gotuje (dym),

Nadętą zabawkę chętnie trzymasz w rękach.

Choć się z dumy nie nadyma, czasem z hukiem

pęka (balonik),

,,Zet” ją kończy, ,,a” zaczyna – bardzo liczna to rodzina. Dzieci w niej dwadzieścia czworo, w tej zagadce też ich sporo (abecadło),

To nie guzik, to nie zamek – a zapina. z jednej strony ostrą szpilkę przypomina (agrafka),

Szklany domek, piasek na dnie, a mieszkańcy pływają ładnie (akwarium),

W jakiej stołówce za każde danie, goście

dziękują nam - ćwierkaniem? (karmnik).

25. RYSOWANIE

Rysując to, co widzi za oknem, dziecko tworzy

"album" naszej podróży, w którym zamiast zdjęć są jego rysunki.

Wspólne rysowanie - na górze kartki pierwsza osoba rysuje głowę jakiegoś stwora (pozostali nie podglądają), a następnie zagina kartkę od góry w ten sposób, by było widać tylko początek szyi.

Następna osoba dorysowuje szyję, kolejna po zagięciu tułów itd. Albo, gdy mamy tylko 2 osoby -

rysujemy na przemian. Gdy na koniec odsłonimy cały rysunek, śmiechu będzie co niemiara.

Dziecko rysuje jeden element jakiegoś przedmiotu, ale nie zdradza, co ma na myśli. Rodzic dorysowuje następny element (wg własnej koncepcji, co to może być). Potem znów dziecko i tak na przemian.

Aż w końcu dojdziemy do wspólnego rozwiązania

Dziecko rysuje element jakiegoś przedmiotu, a rodzic odgaduje, czego to fragment. Jeśli nie zgadł, dziecko dorysowuje kolejny element i tak do momentu, aż rodzic zgadnie, co to jest; zamiana ról.

Rysujemy scenkę z jakiejś bajki - dziecko ma odgadnąć, jaka to bajka; potem dziecko rysuje, a my zgadujemy.

26. HISTORYJKI

Wymyślamy historyjki o ludziach, których

widzimy przejeżdżając, np. dokąd biegła ta pani z wielką torbą, co w niej miała? Jaką rodzinę ma chłopiec, który pojechał na rowerze?

Tworzymy opowiadanie. Jedna osoba mówi

pierwsze zdanie, druga kolejne, potem znów

następna. I tak w kółko. Każdy może dodać jednorazowo 1 zdanie.

Obserwujemy, jakie kształty mają chmury i

układamy o tym historyjki.

27. GRA W STATKI

Znana, prosta gra dla wszystkich, wystarczy kartka i długopis.

Potrzebujemy kartki w kratkę i długopisy. Grający powinni siedzieć w oddaleniu od siebie - aby nie widzieć kartki przeciwnika. Celem jest jak

najszybsze „zatopienie” okrętów przeciwnika oraz

„ochrona” własnych statków.

Gra może być przeprowadzana na kartkach

papieru – narysowanie ich nie jest trudne. Każdy gracz powinien mieć przed sobą dwie plansze o tej samej wielkości – najczęściej jest to 10 na 10 kratek na kartce w kratkę.

Kolumny i wiersze oznaczamy współrzędnymi: w kolumnach - litery od A do J; w wierszach – liczby od 1 do 10. Na jednej planszy gracz rysuje swoje statki, a na drugiej zaznacza nietrafione strzały w statki przeciwnika oraz oznaczenia trafionych okrętów. Statki mogą być narysowane w pionie i poziomie, ale nie mogą stykać się ze sobą bokami ani rogami i nie mogą być „zakręcone” czyli przypominać litery L.

Gra przebiega naprzemiennie: najpierw jeden z graczy oddaje strzał, jeśli uda się mu trafić, może kontynuować „strzelanie” do momentu, aż chybi.

Zatopienie statku ma miejsce, kiedy wszystkie kratki symbolizujące ten okręt zostaną „trafione”

przez drugiego gracza. O oddaniu nietrafionego strzału informujemy słowem „pudło”. Natomiast przy strzale trafionym mówimy „trafiony” lub

„trafiony-zatopiony”.

Bardzo

ważne

jest

prawidłowe oznaczanie na planszy dokonanych już

strzałów tak, aby nie wykonywać ich ponownie.

Najczęściej stawia się kropkę w miejscu, do którego oddaliśmy strzał nietrafiony. Natomiast strzał

oddany i trafiony zaznacza się krzyżykiem.

Na planszach 10 na 10 przyjmuje się, że każdy z graczy dysponuje flotą złożoną z:

1 czteromasztowca o wielkości 4 kratek

2 trójmasztowców o wielkości 3 kratek

3 dwumasztowców o wielkości 2 kratek

4 jednomasztowców o wielkości 1 kratki.

Przykładowa rozgrywka i rozrysowanie:

28. NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Dobrze wiemy jak znajomość języków obcych jest ważna. W trakcje podróży potraktujmy to jako zabawę. Zaproponujmy dzieciom by nauczyły się kilku zwrotów by mogły w trakcie wakacji same zamówić sok czy lody.

W drodze możesz nazywać po angielsku to co mijacie i poprosić dzieci by powtórzyły.

samochód - car

kobieta - woman

mężczyzna - man

ludzie - people

dom - house

sklep - shop

ulica - street

pociąg - train

pies - dog

łąka - meadow

drzewo - tree

dzień dobry - good morning

dziękuje - thank you

mam na imię - my name is

jak masz na imię? what is your name?

skąd jesteś? where are you from?

czy mogę zamówić lody? Can I order an ice cream?

gdzie jest przystanek autobusowy? Where is the bus stop?

29. STOLICE

To wspaniała gra, która rozwinie pamięć Twojego dziecka. Dodatkowo poszerzy jego wiedzę z zakresu geografii i pomoże obudzić w nim naturę

prawdziwego podróżnika zapewniając przy tym

dużo dobrej zabawy i emocji. W grze wygrywa ten, kto najwięcej zapamięta państwa i ich stolice.

Albania Tirana

Andora Andora Austria Wiedeń

Belgia Bruksela

Białoruś Mińsk Bośnia i Hercegowina Sarajewo

Bułgaria Sofia

Chorwacja Zagrzeb

Czarnogóra Podgorica

Czechy Praga Dania Kopenhaga

Estonia Tallin

Finlandia Helsinki

Francja Paryż

Grecja Ateny

Hiszpania Madryt

Holandia Amsterdam - stolica konstytucyjna,

Haga - siedziba rządu

Irlandia Dublin

Islandia Rejkiawik

Liechtenstein Vaduz

Litwa Wilno

Luksemburg Luksemburg

Łotwa Ryga

Macedonia Skopie

Malta Valletta

Mołdawia Kiszyniów

Monako Monako

Niemcy Berlin

Norwegia Oslo

Polska Warszawa

Portugalia Lizbona

Rosja Moskwa

Rumunia Bukareszt San Marino San Marino

Serbia Belgrad

Słowacja Bratysława

Słowenia Lublana

Szwajcaria Berno

Szwecja Sztokholm

Ukraina Kijów

Watykan Watykan

Węgry Budapeszt Wielka Brytania Londyn

Włochy Rzym

Można przekazać dzieciom różne ciekawostki o danej stolicy czy kraju.

30. FOTOGRAFICZNE WYZWANIE

Zadanie polega by podczas wyjazdu dzieci mogły podczas podróży, chwil wolnych, nudy robić

zdjęcia. Przyda się stary aparat fotograficzny lub smartphone. Ważne by działały, a nie miały super funkcje czy gry.

Po powrocie można wywołać kilka - kilkanaście zdjęć i stworzyć album z wakacji. Pamiątka rodzinna do, której wspólnie wracać podczas jesiennych wieczorów i snuć plany na kolejne wycieczki.

31. PISANIE LISTU Z WAKACJI

Pisanie listu z wakacji i wysyłanie pocztówek do rodziny i przyjaciół to obowiązkowy punkt każdych wakacji. Sama, jako mała dziewczynka pisałam listy z kolonii do rodziców. Do dziś wysyłam kartki świąteczne najbliższym.

Dzieci podczas pisania listy czy pocztówek do babci czy przyjaciela opisuje spędzone wakacje, uczy się adresowania listów. Możemy dowiedzieć się co nasze

potomstwo

najbardziej

zachwyciło.

Młodszym pozwólmy wrzucić pocztówkę do

skrzynki pocztowej.

32. PAŃSTWA I MIASTA

Państwa miasta to jedna z najpopularniejszych rozrywek, która wymaga od nas myślenia. Sprawa

nie jest wcale prosta, a gwarantuje wiele dobrej zabawy. Ponadto, gra państwa miasta posiada proste zasady. gra państwa miasta jest prosta, dlatego też nie wymaga od nas posiadania wielu rekwizytów.

Tak naprawdę wystarczy jedynie:

Kartka,

Coś do pisania (długopis czy ołówek).

Minimalna liczba graczy w grze państwa miasta to dwie osoby. Natomiast maksymalna… nie istnieje.

Z pewnością im więcej osób tym będzie większa radość, bo odpowiedzi będą się powtarzały, a cała konkurencja będzie bardziej zaciekła, by wymyślić mało znane państwo czy zwierzę na konkretną literę.

Państwa miasta – zasady:

Przygotowanie tabeli – chodzi tutaj o

podzielenie kartki na odpowiednią liczbę

kolumn z ustalonymi wcześniej kategoriami (o kategoriach znajdziecie informacje poniżej).

Losowanie litery – jeden z graczy w myślach mówi alfabet (pomijając oczywiście litery, takie jak: ą, ę, ń, ó, q, v, x, y). Przed rozpoczęciem mówienia alfabetu należy jednak wyraźnie

zaznaczyć, że rozpoczynamy rozgrywkę.

Najczęściej wypowiada się głośno ,,XYZ’’ i

rozpoczyna się alfabet. Drugi gracz (np. kolejna osoba w kolejce po mówiącym alfabet) przerywa

w dowolnym momencie mówiąc ,,Stop’’. Osoba

mówiąca alfabet w myślach głośno mówi, na

której literze zostało przerwane wyliczanie i wówczas rozpoczynamy wypełnianie kolumny.

Uzupełnianie tabeli – to moment na

uzupełnianie kolumn z kategoriami na wybraną

wcześniej literę alfabetu.

Ograniczenie czasowe – to nie obligatoryjna, jednak często pojawiająca się zasada w grze państwa miasta. Pierwsza osoba, która wypełni

najszybciej kolumny odpowiednimi słowami

zaczyna odliczać lub włącza stoper/klepsydrę, by gracze w określonym czasie wypełnili tabelę.

Zazwyczaj jest to około 30 sekund, jednak należy to również ustalić przed rozpoczęciem gry.

Warto również dodać, że jeśli w którejś z kolejnych rund uczestnicy wylosują ponownie literę, na którą już dawali swoje odpowiedzi – zazwyczaj mówi się alfabet ponownie, by wybrać inną literę.

W grze państwa miasta przed rozpoczęciem

rozgrywki należy wybrać odpowiednie kategorie.

Najczęściej są to następujące kategorie:

Państwo,

Miasto,

Roślina,

Zwierzę,

Imię,

Zawód,

Kolor,

Rzecz,

Warzywo, Owoc,

Jedzenie, Potrawa,

Postać z bajki,

Film,

Sport

Gra,

Książka,

Rzeka,

Morze,

Stolice,

Czasowniki,

Marki samochodów,

Nazwy części garderoby.

Po

zakończeniu

tury

przez

wszystkich

uczestników, każdy gracz czyta kolejno swoje kolumny na wybraną wspólnie wcześniej literę i otrzymują za nie punkty. Najczęściej stosowana punktacja to:

15 pkt – za wpisanie prawidłowego słowa w kolumnie, w której pozostali uczestnicy mają puste

miejsce

i

nie

wpisali

żadnego

odpowiedniego słowa,

10 pkt – za każde prawidłowo wpisane hasło, innego niż inni uczestnicy,

5 pkt – za prawidłowo wpisane hasło, którego użył także inny uczestnik,

0 pkt – za niewypełnienie kolumny odpowiednim

słowem.

Gra państwa miasta toczy się przez umówioną liczbę rund lub też do umówionej wcześniej liczby punktów. Często też po prostu uczestnicy w dowolnym momencie kończą rozgrywkę i następuje

podliczanie punktów. Wygrywa oczywiście ten, który uzbiera najwięcej punktów.

Jest jeszcze jedna kwestia o której należy wspomnieć w przypadku gry w państwa miasta, a dokładniej o najczęściej popełnianym błędzie. To coś, z czym z pewnością się spotkacie podczas rozgrywki. Rywalizacja, presja czasu, nierzadko wpływają na to, że wpisujemy nieodpowiednie słowa do kolumny z daną kategorią.

Najważniejszą zaletą gry w państwa miasta są przede wszystkim walory edukacyjne, ale także proste zasady i… doskonała zabawa!

33. ZABAWA W RYMY

Występowanie rymów w wierszach i piosenkach sprawia dzieciom wiele radości. Dzieci przepadają za rymowanymi wierszykami i zagadkami. Warto to wykorzystać , tym bardziej, że układanie i recytowanie

rymowanek

wpływa

bardzo

korzystnie na rozwój inteligencji językowej

dziecka.

Zalety umiejętności rymowania:

rozwija bardzo ważne umiejętności językowe i umiejętności czytania, w tym przetwarzanie

wrażeń słuchowych, pamięć i świadomość

fonematyczną,

która

jest

umiejętnością

rozróżniania „kawałków” dźwięku, nazywanych

fonemami,

zabawy w rymowanie pomagają dzieciom w

wieku przedszkolnym rozpoznawać podobnie

brzmiące dźwięki w mówionych słowach,

rozróżniać rymujące się słowa i identyfikować te, które się nie rymują,

dzieci uczą się dłuższych tekstów piosenek, wierszyków na pamięć, przewidywania w

nowych historyjkach, wierszykach brakujących

słów, tworzenia własnych ciągów rymów

podczas „słownej” zabawy,

zmienianie

początkowych

dźwięków

w

wyrazach w celu utworzenia rymujących się

słów

wzmacnia

umiejętności

oralno-

motoryczne,

Pieje kogut

Pieje kogut: KUKURYKU,

wstawaj mały mój chłopczyku!

Chłopczyk rano się obudził,

patrzy, ile wkoło ludzi.

Dziękuję ci koguciku

za to Twoje KUKURYKU.

Dalej dzieci

Dalej dzieci, dalej z drogi,

bo tu pędzi pociąg srogi,

leci, pędzi, ile tchu,

już przyleciał, już jest tu!

Tańcowały dwa Michały

Tańcowały dwa Michały

jeden duży, drugi mały.

Jak ten duży zaczął krążyć,

to ten mały nie mógł zdążyć!

Idzie pani

Idzie pani tup tup tup

dziadek z laską stuk stuk stuk

skacze dziecko hop hop hop

żaba robi dłuuugi skok!

Wieje wietrzyk fiu fiu fiu

kropi deszczyk puk puk puk

deszcz ze śniegiem chlup chlup chlup

a grad w szyby łup łup łup!

Świeci słonko, wieje wietrzyk

pada deszczyk...

czujesz dreszczyk?

Mam trzy latka

Mam trzy latka, trzy i pół,

sięgam głową ponad stół,

mam fartuszek z muchomorkiem,

do przedszkola chodzę z workiem.

Umiem pantofelki zmieniać,

rączki myję do jedzenia,

ładnie żegnam się i witam,

tańczę kiedy gra muzyka.

Umiem wierszyk o koteczku,

o tchórzliwym koziołeczku

i o piesku, co był w polu

nauczyłam się w przedszkolu.

Szur szur szur

Szur szur szur

rączki myję,

chlap chlap chlap

buzię, szyję.

Plusk plusk plusk

brzuszek, nóżka

- tyle dźwięków

słyszą uszka!

Sześć razy sześć

Gdy się witamy mówimy „cześć”,

Sześć razy sześć – trzydzieści sześć.

W moim albumie kolekcja zdjęć,

Pięć razy pięć – dwadzieścia pięć.

Stado kangurów unika lwa,

Sześć razy siedem – czterdzieści dwa.

W sklepie sprzedają nowe rowery.

Sześć razy dziewięć – pięćdziesiąt cztery.

Mały misio dużo je

Mały misio dużo je

chce być silny – to się wie.

Mały lisek dużo je

chce być sprytny – to się wie.

Mała małpka dużo je

chce być zwinna – to się wie.

A ty – jeśli wszystko zjesz

– będziesz tym, kim tylko chcesz!

Rączki robią, nóżki robią...

Rączki robią klap, klap, klap (klaszczemy)

Nóżki robią tup, tup, tup (tupiemy)

Tutaj swoją główkę mam (pokazujemy)

I po brzuszku bam, bam, bam (klepiemy się po brzuchu)

Buzia robi am, am, am (pokazujemy)

Oczka patrzą tu i tam (kręcimy głową)

Tutaj swoją główkę mam (pokazujemy głowę)

I na nosku sobie gram (gramy na nosie jak na flecie).

Płynęła rzeczka

Płynęła sobie rzeczka (palcem rysujemy na plecach dziecka krętą rzeczkę)

Świeciły dwa słoneczka (rysujemy dwa kółka)

Idą konie (palcami udajemy kroki konia)

Przeszły słonie (palcami udajemy ciężkie słoniowe kroki)

Spadł deszczyk (palcami naśladujemy spadające krople)

Przeszedł panią/pana dreszczyk? (łaskoczemy

dziecko w szyjkę)

Pokaż oko, ucho, nos

Pokaż Aniu (imię dziecka), gdzie masz oko,

gdzie masz ucho, a gdzie nos,

gdzie masz rękę, gdzie masz nogę,

gdzie na głowie rośnie włos.

Daj mi rękę,

tupnij nogą,

kiwnij głową: tak i nie.

Klaśnij w ręce.

Hop do góry!

Razem pobawimy się.

Ptaszki mają dziób

Ptaszki mają dziób, dziób, dziób (kłapiemy

dzióbkiem uformowanym z dłoni)

Słonie tupią tup, tup, tup (tupiemy)

Zając skacze kic, kic, kic (skaczemy)

Mysz nie mówi nic! (zakrywamy dłonią buzię)

Sześć razy siedem

Ola ma kota, a Basia psa,

Sześć razy siedem – czterdzieści dwa.

Jadą szybko dwa skutery,

Osiem razy osiem to sześćdziesiąt cztery.

Na słodkie jabłuszko mam chęć,

pięć razy pięć to dwadzieścia pięć.

Na ławeczce w parku siedzi mały Grześ,

osiem razy siedem jest pięćdziesiąt sześć.

Sio zarazki!

Sio zarazki z moich dłoni!

Zaraz mydło was przegoni.

Mycia rączek znam zalety

tuż po wyjściu z toalety.

Przed jedzeniem również sam

ręce wkładam wprost pod kran,

by obiadek smaczny był

i bym zawsze w zdrowiu żył

Baloniku nasz malutki

Baloniku nasz malutki,

rośnij, rośnij okrąglutki.

Balon rośnie, że aż strach

Przebrał miarę no i trach!

Szorujemy ząbki

Szorujemy ząbki dzielnie,

szczotką, pastą, ciepłą wodą,

aby lśniły jak gwiazdeczki

super bielą i urodą.

Krok do przodu

Krok do przodu i dwa w bok.

Hop! Przed siebie długi skok.

Zamykam oczy i kucam,

Udaję, że piłkę rzucam.

Idzie stonoga

Idzie, idzie stonoga a tu... noga!

Idzie, idzie malec a tu... palec!

Idzie, idzie koń a tu... dłoń!

Leci, leci sowa a tu... głowa!

Leci, leci kos a tu...nos!

34. WSPóLNE ŚPIEWANIE

Można a capella, solo i w chórze. Warto jednak wcześniej przećwiczyć repertuar. W ostateczności zostają zawsze płyty, przy których nikt nie musi się przejmować, że fałszuje. Warto też stworzyć swoją playlistę przy, której młodsi i starsi świetnie będą się bawić.

Piosenki - najpierw sami się nimi zachwycamy, śpiewamy setki razy „zasiali górale”, albo „czarne jagódki”. Później z tego wyrastamy, lecz koło się zamyka w momencie, gdy stajemy się rodzicami.

Uczymy wtedy dzieci piosenek ze swojego

dzieciństwa. Jednocześnie przedstawiam teksty najbardziej popularnych piosenek dla dzieci.

Czarne jagódki

Czarne jagódki to piosenka, którą zazwyczaj dzieci poznają jako pierwszą i śpiewają z wielkim entuzjazmem. Historia małych, czarnych jagódek i bijących serduszek urzeka też każdego dorosłego.

Tekst:

Jesteśmy jagódki, czarne jagódki,

Mieszkamy w lasach zielonych, zielonych,

Oczka mamy czarne, buźki granatowe,

A sukienki są zielone i seledynowe.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,

Idziemy na jagody, na jagody,

A nasze czarne serca, czarne serca,

Biją nam radośnie bum tarara bum. x2

Pójdziem na jagódki, wysmarujem bródki

Do kosza połowę a resztę na głowę

Trochę sobie zjemy, się wysmarujemy

Zatańczymy, nowy taniec jagodowy.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,

Idziemy na jagody, na jagody,

A nasze czarne serca, czarne serca,

Biją nam radośnie bum tralala bum.

A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi,

Idziemy na jagody, na jagody,

A nasze czarne serca, czarne serca,

Biją nam radośnie…

Ta Dorotka ta malusia

Ta Dorotka ta malusia jest popularną przyśpiewką dla dzieci o tańczącej dziewczynce z melodyjnym brzmieniem. Doskonale sprawdzi się również jako

kołysanka. Z pewnością uśpi każdego malucha (a być może rodzica również!).

Tekst: