Uzyskaj dostęp do tej i ponad 250000 książek od 14,99 zł miesięcznie
Porażające, uniwersalne w wymowie i odważne. Rozmowy z ludźmi, którzy przeszli przez piekło wojny i nie boją się mówić na głos tego, co bywa manipulowane lub niedopowiedziane. „Niewygodni” autorstwa Magdaleny Rigamonti – jednej z najbardziej znanych i nagradzanych polskich dziennikarek – to zapis szesnastu świadectw tych, którzy musieli zmierzyć się z powojennątraumą.
Żydówka ukrywana przez polską rodzinę. Polak niemieckiego pochodzenia, opowiadający o swojej fascynacji Hitlerem. Uratowani z Auschwitz na temat granic człowieczeństwa. Fotograf przyglądający się powstaniu przez swój obiektyw. Człowiek, który ujawnił prawdę o grobach katyńskich. Ukrywająca się przez dwa lata w norze o dziedziczonej traumie wojennej. Sybirak, który w akcie zemsty likwidował funkcjonariuszy NKWD. Uczestnik powstania warszawskiego o ciemnych stronach bohaterskiego zrywu.
Jak rozmawiać z ludźmi o przeżyciach wojennych i nie oceniać? Nie dostosowywać do swoich wyobrażeń o ofierze i wysłuchać choćby najbardziej trudnej do zrozumienia w czasach pokoju historii? W jaki sposób przyjąć czasem niewygodną prawdę o ludzkich losach oraz wyborach? Dziennikarka Magdalena Rigamonti od wielu lat przeprowadzała rozmowy z ludźmi, którzy przetrwali wojenną pożogę. Brali w niej czynny udział jako żołnierki i żołnierze lub ukrywali się przed oprawcami. Byli świadkami zbrodni, przetrwali obóz koncentracyjny bądź starali się po prostu przeżyć. Tak powstała książka „Niewygodni” – zapis szesnastu wstrząsających rozmów z tymi, którzy musieli zmierzyć się z powojenną traumą i prawdą o tym, co się wydarzyło.
Ebooka przeczytasz w aplikacjach Legimi na:
Liczba stron: 251
Odsłuch ebooka (TTS) dostepny w abonamencie „ebooki+audiobooki bez limitu” w aplikacjach Legimi na:
Helence i Biani, moim córkom
Wszystkim
Żebyśmy nigdy nie doświadczyli wojny
Słowo wstępne
Oni odchodzą. Jedna po drugiej, jeden po drugim. Tych, co pamiętają wojnę, jest coraz mniej. Walczyli, uciekali, byli wywożeni, więzieni, torturowani, ukrywali się. Łapię ich, rozmawiam, żeby było czarno na białym, czym była druga wojna światowa, czym jest wojna w ogóle. I jeszcze, żeby nikt nie manipulował historią i naszym patriotyzmem.
Moje babcie i moi dziadkowie przeżyli wojnę. Nie zdążyłam zapytać, co dokładnie przeszli. Znam tylko jakieś strzępy informacji. Pamiętam ich zachowania, machanie ręką jednego dziadka, kiedy pytałam o roboty w Niemczech. O Wołyniu jeszcze wtedy nic nie wiedziałam. Widzę drugiego dziadka, jak siedzi za stołem i coś mówi o Syberii, a ja nie dopytuję, nie interesuje mnie to. O jednej babci wiem, że ciotka schowała ją do łóżka, kiedy weszli ruscy. O drugiej prawie nic.
Może właśnie dlatego od lat zbieram wojenne przeżycia innych. Pytam, jak bardzo się bał piętnastoletni chłopiec rzucony do walki o Dworzec Gdański w powstaniu warszawskim, a potem gdy był więziony i dręczony w niemieckim obozie koncentracyjnym Stutthof. Słucham żołnierki, która nie chce być nazywana żołnierzem wyklętym. Próbuję zrozumieć, dlaczego ktoś dał sobie prawo do zemsty na oprawcach i metodycznie ich mordował, a ktoś inny im wybaczył. Chcę wiedzieć, czym był ten przedwojenny patriotyzm po zderzeniu z porozszarpywanymi przez bomby ciałami. Rozmawiam o tym, co się dzieje, kiedy się nie pamięta, kiedy wojna to biała plama albo kiedy wojenne przeżycia nie dają żyć i odciskają się na dzieciach, wnukach, a nawet prawnukach. Na nas wszystkich się odciskają. Jeszcze w nas siedzi tamta wojna, a już obok w Ukrainie trwa kolejna.
Warszawa, lipiec 2022
O autorce
Magdalena Rigamonti – jedna z najbardziej znanych i bezkompromisowych polskich dziennikarek. Jej wywiady, które ukazywały się w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, są często szeroko komentowane. Laureatka najważniejszych polskich nagród dziennikarskich: Grand Press, Nagrody im. Dariusza Fikusa i Mediatora. Autorka między innymi książek: Bez znieczulenia. Jak powstaje człowiek, Straty. Żołnierze z Afganistanu, Dorosnąć do śmierci, a także Stos i Echo (cztery ostatnie we współpracy z Maksymilianem Rigamontim) – nagrodzonej Pictures of the Year International 2018. Należy do Press Club Polska.